League of Legends Patch Notes 9.12

Det var länge sedan vi uppdaterade den här sidan. Det har varit så mycket annat runt om kring som gjort att det har fallit mellan stolarna. Kortfattat kan man säga att live kom emellan. Nu har jag däremot fått lite tid och tänkte prata lite om den senaste patchen i League of Legends.

Halvvägs in i säsong 9

Vi har kommit en bra bit in i säsong 9 och Riot släpper patcher och champs i rasande tempo för att göra spelet redo för World Championship i höst, eller snarare början av vintern.

För alla som hänger med i nyheterna kring League så har det varit en hel del märkliga uppdateringar under året. Ibland känns det som att man behövt kontrollera kalendern för att se om det är 1 april.

Som när man läste patchnotes för version 9.4 av spelet så stod det bland annat

”  At the same time, buffs to make hunting the highest-AD target correct at all times would make Zed entirely reliant on Reaper of Shadows, preventing him from finding success in other ways. We’re removing it and giving its power back to Zed in areas he’s been struggling in, namely a better early lane and more powerful late-game splitpushing “

Vänta lite nu, menar Riot games alltså att Zed har haft problem i early laning phase? När jag läste det där var jag tvungen att höra efter med andra spelare och se om de förstod vad som menades. Alla var förbluffade.

Ingen tyckte att det verkade som att Zed hade haft svårt i early laning phase. Kanske level 1 och möjligtvis lvl 2. Men efter level 3, som sker inom första minuterna av laning så har han varit ett absolut powerhouse.

Han är en av de säkraste champsen att köra i lane eftersom han kan spara sin W för att enkelt ta sig tillbaka under tornet. Vill

Vill han inte det kan han istället använda den offensivt för att pusha en hel wave på några sekunder, eller att enkelt med en WQE-combo aktivera electrocute, som verkar vara vad 99 % av alla Zeds kör med, och ta bort mer än 60 % av motståndarens HP.

Ytterst få champions dominerar Zed i lane och ingen av dem är någon som traditionellt spelats midlane. Det får den här buffen att verka helt sjuk.

Att buffen var sjuk verkade även Riot inse ett par veckor senare då de i patch 9.8 tog bort en del av hans damage.

Men vi ska inte prata allt för mycket om gamla patchar utan titta på den nyaste som för tillfällte är 9.12.

Reworks patch 9.12

Riot omarbetar champions som inte riktigt passar in i spelet på det sätt de önskar och med den här patchen så släpptes en Ryze och en Mordekaiser rework.

Det är många som ibland undrar vad de pysslar med på Riots balance och champion-avdelningar. Likaså undertecknad. Vissa hjältar känns så extremt overpowered att det är omöjligt att förstå hur dessa kan få fortsätta att vara det patch efter patch medan vissa blir nerfade så fort de vinner ett game.

Ryze

Ryze har alltid, eller i alla fall väldigt länge, varit en champion som inte haft så mycket framgång utanför tävlingsscenen. Han har varit för svag early och krävt så mycket farm och levels för att få igång sin scaling ordentligt och därmed bli stark lategame. I tävlingar med duktiga spelare så kommer hans powerspike tidigare och det gör honom mer relevant i spelet.

Han har också varit föremål för en mängd reworks och nu har han hamnat under ritbordet igen.

Det var inte några jättestora förändringar som gjordes den här gången men Riot själva säger att de försöker att minska hans styrkor som gör honom ett självklart val i high elo games och istället göra honom lite enklare att spela och mer välkomnande för mindre erfarna spelare.

Mordekaiser

Här har vi en komplett rework. Mordekaiser är mer eller mindre en helt ny champion med samma namn som en tidigare.

Alla hans abilities är omgjorda och han är ett extremt powerhouse nu. Det är märkligt att Riot låter vissa champions vara så extremt dominanta. Vi har till exempel Yorick och Tahm Kench som båda har varit extremt starka top lane. Nästan ingen har kunnat duellera mot dem top och de har varit extremt överlägsna. Mordekaiser har nu tagit över den rollen. Hans extrema damage kombinerat med en orimlig tankighet och hans sjuka heal gör att ingen kan spöa honom 1on1 om han inte klantar sig extremt mycket.

Det kommer väl nerfs de 2-3 nästkommande patcharna för att balansera upp honom. För som det är nu så är han inte hälsosam för spelet.

Det är inte kul att möta gubbar där man inte har någon chans att vinna i lane genom att spela bättre utan att man åker på stryk bara för att Riots balance team har druckit grogg till lunchen.

Sylas

Sylas är en av spelets nyaste hjältar som också varit ett extremt powerhouse. En sån champ som det inte går att slåss mot 1on1 eller knappt 2on1 just för att han har så extremt hög damage, låga cooldowns, en sköld och en stark heal.

Även han blir nerfad den här patchen. Shielden tas bort och de tar bort lite av hans damage. Han är är var Mordekaiser kommer vara om några veckor. Sylas har fått utstå nerfs nästan varenda patch sedan release och ändå är han fortfarande en av de starkaste gubbarna.

Andra förändringar

Utöver dessa balance changes så har det inte hänt så mycket i spelet. Det är ett par andra champs som blivit något försvagade för att bättre passa in i spelet och inte vara så dominanta.

I patch 9.9 så togs Hunter’s Potion bort från spelet och i 9.12 så gjordes en liten nerf till corrupting potion.

Om det är bra eller inte kan jag inte riktigt bestämma mig för men det är inte en allt för stor förändring så det kommer antagligen inte påverka allt för mycket. Inte om man jämför med hur stor påverkan Irelia, Aatrox, Mordekaiser, Master Yi, Zed, Yasuo och några andra extremt overpowered champions har i dagsläget.

Aja, vi får se vad som bjuds på i nästa patch. Återkommer när den är släppt!

Spelautomater

Som jag nämnt i ett tidigare inlägg så är det inte bara traditionella dataspel som roar undertecknad utan jag unnar mig lite casinospel med jämna mellanrum. Exakt vad jag spelar varierar mycket men Blackjack är, originellt nog, en favorit. Samma sak med med Roulette även om jag måste erkänna att jag är hyffsat kass på det. Vilket i och för sig inte är så konstigt kanske med tanke på att spelet baseras helt och hållet på tur och att man har en viss nackdel mot huset.

Även blackjack är rätt turbaserat och man har en nackdel mot huset man där har jag i alla fall lite valmöjligheter att göra för att påverka utgången av handen. I blackjack kan jag ju välja att ta fler kort eller stanna på nuvarande värde. Jag har googlat mig fram till några olika tabeller som matematiskt berättar vilket drag som är bäst att göra i varje given situation i blackjack. Det finns olika tabeller för olika varianter av spelet eftersom det bästa draget kan skilja beroende på vad det är för regler som gäller. Måste till exempel dealern ta ett till kort på 16 eller ej och så vidare.

Det jag spelar mest är dock slots. Mitt favoritspel för tillfället är Reel Rush. Jag vet inte riktigt vad det här som fått mig att fastna för det spelet men jag tror att det är den lite Nintendoinspirerade grafiken tillsammans med den ashäftiga musiken. Musiken är inte så jätteimponerande till en början, men efter att man öppnat tredje läget, alltså fått tre vinster i rad, så ökar musikens intensitet och blir riktigt fängslande. Det är i alla fall vad jag tycker, några kompisar som också spelar en del slots säger att de tycker att Reel Rush suger så det är väl, som med mycket annat, en smaksak.

Kolla in bastacasinobonus om du vill lära dig mer om spelautomater, var man ska spela och hur de fungerar. Det är inte allt helt självklart hur de fungerar med vinstlinjer, insatser och framförallt på vilket eller vilka casinon man ska välja att spela. Olika casinon kan använda olika leverantörer av deras casinospel och spelen från olika leverantörer skiljer sig ganska mycket i design och utförande.

Några andra spel som också är riktigt roliga är det nya The Invisible Man och Eggomatic. Invisible Man baserar sig på den gamla klassiska filmen där någon farbror lyckas göra sig osynlig. Jag har inte sett filmen (ännu) så jag vet inte så mycket om den men spelet har alla härliga ingredienser som behövs för en bra slot.

Eggomtic är lite speciell. Högst upp i spelet så är ett band dit det ibland värps speciella ägg. Lyckas man öppna dessa så kan man få mynt, free spins, multiplier och lite annat smått och gott. Man vill med andra ord väldigt gärna lyckas öppna så många ägg som möjligt. Det är så man kan vinna mycket pengar på slotten.

Nä nu har jag skrivit klart för stunden och ska nog damma av några spins i Reel Rush innan det är dags att byta ut mitt fantasy-lag inför andra veckan av LCS.

Väl mött mina damer och herrar

Fantasy League Of Legends E-Sport Team

League of Legends avlutade sin fjärde säsong i slutet av 2014 och vi har precis lämnat det som kallas pre-season inför säsong 5. En säsong avslutas med en stor tävling som kallas championship final. Under hela säsongen har det varit gruppspel och massor med matcher och sedan kommer de som gjort bäst ifrån sig med i slutspelet där säsongens mästare koras. Vinnarlaget får med sig ära, en stor pokal och 1 miljon dollar i vinst.

Efter att Championship final är avklarad så dröjer det någon vecka sedan anses säsongen avslutad och man går då in i det som kallas pre-season. Under pre-season så genomgår spelet många förändringar. Inför säsong fem så har Riot gaming uppdaterat kartan som man spelar på. Den har fått en helt ny design. Man har ändrat hur vissa neutrala djungel-camps ser ut, hur starka de är och belöningen för att döda dem. De gör också förändringar på items som man kan köpa, tar bort gamla items som inte längre passar in i spelet och lägger till nya för att kompensera. Pre-season kan ses som en preiod då man bygger om och renoverar spelet inför den kommande säsongen. Under ett par månader så blir alla spelare en typ av betatestare inför nästa säsong. Då alla items testas tusen och åter tusen gånger i matcher så får Riot games statistik på hur itemet fungerar i spelet och kan göra förändringar för att se till att det passar ännu bättre. Verkar vapnet eller rustningen för stark så får man göra det lite svagare och tvärt om. Nu har vi precis lämnat pre-season och säsong 5 har startat.

I och med att säsongen har startat så har också LCS (League of legends Championship Series) börjat och sträcker sig över resten av säsongen. Det som är lite extra kul den här säsongen är att man nu kan skapa sitt egna fantasy-lag. Det här är alltså precis som drömelvan i fotboll eller när man i hockey skapar sitt egna drömlag. Man väljer ut fem spelare från alla lag som är med i LCS och förhoppningen är att ens egna lag ska bli så bra som möjligt. Man räknar poäng i varje match som spelas där man får poäng för kills, assists, creep kills, turret kills och så vidare. Ju bättre en spelare gör ifrån sig i en match desto mer poäng får man. Man vill alltså ha ett lag med fem spelare som konstant gör så bra ifrån sig som möjligt i alla matcher och på så sätt få mest poäng och vinna över polarna man spelar med.

Konceptet är välbeprövat och drömelvan har funnits länge, däremot är det rykande färskt när det kommer till e-sport och League of Legends. Jag kan inte annat än hoppas att det här gör succé och att vi får se mer av det här framöver. För det är verkligen superkul. För att skapa ditt lag så måste du ha att konto i League of Legends vilket man du kan skapa här du inte redan har ett.

När du skapat ditt konto, eller om du redan har ett så går du till sidan för Fantasy LCS.

Där kan du då logga in och skapa din egen liga där du bjuder in upp till 8 kompisar. När alla är anmälda så börjar draften. Man väljer då växelvis en spelare i taget. Det man väljer är en spelare från alla lag representerade i LCS för top, jungle, mid, support och marksman. Ingen spelare kan vara med i två lag samtidigt vilket innebär att om du tar till exempel Bjergsen, så kan ingen annan av dina kompisar ta honom. Så se till att ta dina favoriter så fort som möjligt innan någon annan kniper dem till sitt lag. Man kan också byta ut spelare efter varje vecka för att hålla laget så färskt och bra som möjligt.

Lycka till och mycket nöje med ditt drömlag!

League of Legends

Just nu nöter vi mest League of Legends. Det är ett typiskt moba-spel. Moba står för Multiplayer Online Battle Arena. I den här typen av spel så spelar man på en stor arena. Man är uppdelade i två lag och man är 5 personer i varje lag. Man behöver inte spela med folk man känner utan man kan spela ensam och paras ihop med andra som också spelar själva. Vi spelar mest tillsammans men det är absolut inget krav. Arenan är uppdelad i två delar där ena halvan är ena lagets planhalva och den andra halvan är andra lagets planhalva. Exakt hur det ser ut och fungerar är krångligt att beskriva i ord men jag ska försöka att göra det lite kortfattat.

Nedan så har ni en bild på hur kartan ser ut. Det är en miniversion av själva arenan så mycket information fattas men så här är banan uppbyggd iaf. På kartan har jag satt ut siffror för att lättar kunna beskriva vad en del saker är för någonting. Klicka på bilden för att få upp en större version.

summoners rift

Planhalvorna är två spegelbilder av varandra och därför är bara siffrorna på ena sidhalvan eftersom man då lätt kan lista ut var på motsatta sidan siffran skulle ha suttit om den varit utmärkt. Siffrorna är inte helt kronologiska i den ordning jag kommer nämna dem och med det sagt börjar vi med nr 7 på kartan. Nr 7 på kartan är startpunkten. Där startar alla spelare på sin respektive planhalva. Innan man hamnar på kartan går man igenom något som kallas champion select vilket helt enkelt är där man väljer vilken hjälte man vill spela. Det finns drygt 100 hjältar att välja mellan och alla har olika färdigheter och funktioner. På kartan ser man tre vägar till motståndarens bas. Den översta vägen kallas top, den i mitten mid och den i botten av kartan kallas bot. Svårare än så är det inte J. Vi har också en massa treor utplacerade på kartan i vad som kallas junglen. Vid varje 3:a är ett litet camp med neutrala monster som de kallas. Dessa tillhör inte någon sida utan de finns där i skogen och man kan spöa upp dem för att få pengar och experience. Man brukar ha en spelare som är dedikerad junglare vilket betyder att han eller hon springer omkring och spöar dessa skogsmonster och sedan när tillfälle ges, hjälper till i någon av de tre lansen och ”gankar”. Ganka är alltså att man springer till den lanen och försöker att döda motståndaren. Detta ger pengar och motståndaren tappar lite tid i lanen vilket gör att denne tappar pengar och experience.

Var trettionde sekund spawnar nr 6 på kartan ett gäng minions. Dessa minions delar upp sig och en tredjedel av dem går längst med top lane, en tredje del längst mid lane och en tredjedel längst med bot lane. Mitt lags minions och motståndarlagets möts sedan i mitten av kartan, där du ser den röda texten top, mid och bot. Där dessa minions börjar slå på varandra. Spelarnas uppgift är att lägga det dödande slaget på motståndarens minions. Den som dödar en minion får extrapengar och dessa pengar köper man sedan vapen, rustningar och sådant för. Tvåorna på kartan är torn. Dessa torn skjuter på alla fiender som kommer nära. Oavsett om det är minions eller fiendehjältar. Kort sagt är målet i League of Legends att slå sönder motståndarens torn och då komma till deras inhibitors som är markerade med ettor på kartan. När minst en inhibitor är nedslagen kan man ha sönder deras två torn som skyddar nexuset (markerat med en sexa på kartan). Det lag som först har sönder motståndarens nexus har vunnit.

För att lättare lyckas med det måste man bli starkare än motståndaren, det blir man genom att antingen lasthitta minions mycket bättre så man får mer pengar på det sättet. Eller genom att döda motståndarna mycket mer vilket ger mer pengar och mer experience så man blir starkare än dem på det sättet. Samt att man kan döda draken och baronen, markerade med en fyra och en femma på kartan. Att döda dessa ger lite extrastats till spelarna. Man får lite mer hp och mana regeneration, man får även lite mer attack damage och ability power.

Verkar det krångligt? Vi kommer skriva mer om det här framöver men det får räcka för den här gången. Det här är i alla fall grunderna till League of Legends.

Casino

När man pratar om casino syftar man vanligtvis till en institution som erbjuder spel om pengar. På svenska stavas casino egentligen kasino men mycket på grund av influenser från USA och internet så har stavningen med c fått starkt fäste i Sverige och frågan är om det egentligen inte är dags att faktiskt officiellt ändra stavningen till c även i Sverige. Här har ni lite tips på vad man bör tänka på om man spelar casino på nätet. Det som står här är sådant som vi alltid tar i beaktning innan vi börjar spela på en ny site. Man vill inte få sina eventuella vinster vingklippta av höga skatter.

Ett casino tjänar sina pengar på spelen som erbjuds då alla casinospel är designade så att oddsen favoriserar huset. Det enda undantaget från denna regel är poker. I poker tjänar casinot pengar genom att en liten del från varje pott går till huset i så kallad rake. Raken är en avgift för att huset tillhandahåller spelbord, marker, dealer, lokal och allt annat som hör pokern till. När det kommer till casinospel i Sverige så finns det lite speciella regler att förhålla sig till som är ganska bra att känna till. Spelar man på något av svenska spels casinon så är alla vinster man tillskansar sig skattefria. Anledningen är att svenska spel skattar på pengarna så vinsterna man får där är redan skattade. Det finns någon lag som berättar att man inte får betala skatt två gånger på vinstpengar och därför är vinster på Casino Cosmopol skattefria. Spelar man däremot i till exempel Las Vegas så måste man skatta för vinsten.

När man spelar casino på nätet så finns det även där vissa saker att förhålla sig till. Utan att gå in allt för djupt på detaljer så finns det en dom från EU-domstolen som säger att man inte får beskatta spelvinster två gånger och att vinsten ska beskattas i det land där den delas ut. När man spelar casinospel online så är det här lite krångligt men resultatet har blivit att det räknas som att man spelar i det land där casinositen har sitt säte. Det innebär att om man spelar på en casinosite som har sitt huvudkontor, sina servrar och sin lisens på till exempel Malta där spelvinster är skattefria, så behöver man inte skatta på vinsterna i Sverige. Anledningen är enkel, det räknas då som att du vunnit pengarna på Malta, där pengarna också skattas. Men då Malta har 0% vinstskatt på spel så förlorar du inget på det. När du sedan tar pengarna till Sverige så tar du in redan skattade pengar inom EU vilket innebär att vinsten är skattefri här. Dessa regler gäller inte för länder utanför EU.

Ska man alltså spela Casinospel online, håll koll på var siten du spelar på är registrerad och var de har sitt huvudkontor. Är det LGA, Maltas motsvarighet till lotteri inspektionen, som utfärdat deras lisens så kan man vara ganska säker på att siten håller till på Malta och att man med andra ord kan spela där utan att oroa sig för att behöva skatta på vinsten.