League of Legends Patch Notes 9.12

Det var länge sedan vi uppdaterade den här sidan. Det har varit så mycket annat runt om kring som gjort att det har fallit mellan stolarna. Kortfattat kan man säga att live kom emellan. Nu har jag däremot fått lite tid och tänkte prata lite om den senaste patchen i League of Legends.

Halvvägs in i säsong 9

Vi har kommit en bra bit in i säsong 9 och Riot släpper patcher och champs i rasande tempo för att göra spelet redo för World Championship i höst, eller snarare början av vintern.

För alla som hänger med i nyheterna kring League så har det varit en hel del märkliga uppdateringar under året. Ibland känns det som att man behövt kontrollera kalendern för att se om det är 1 april.

Som när man läste patchnotes för version 9.4 av spelet så stod det bland annat

”  At the same time, buffs to make hunting the highest-AD target correct at all times would make Zed entirely reliant on Reaper of Shadows, preventing him from finding success in other ways. We’re removing it and giving its power back to Zed in areas he’s been struggling in, namely a better early lane and more powerful late-game splitpushing “

Vänta lite nu, menar Riot games alltså att Zed har haft problem i early laning phase? När jag läste det där var jag tvungen att höra efter med andra spelare och se om de förstod vad som menades. Alla var förbluffade.

Ingen tyckte att det verkade som att Zed hade haft svårt i early laning phase. Kanske level 1 och möjligtvis lvl 2. Men efter level 3, som sker inom första minuterna av laning så har han varit ett absolut powerhouse.

Han är en av de säkraste champsen att köra i lane eftersom han kan spara sin W för att enkelt ta sig tillbaka under tornet. Vill

Vill han inte det kan han istället använda den offensivt för att pusha en hel wave på några sekunder, eller att enkelt med en WQE-combo aktivera electrocute, som verkar vara vad 99 % av alla Zeds kör med, och ta bort mer än 60 % av motståndarens HP.

Ytterst få champions dominerar Zed i lane och ingen av dem är någon som traditionellt spelats midlane. Det får den här buffen att verka helt sjuk.

Att buffen var sjuk verkade även Riot inse ett par veckor senare då de i patch 9.8 tog bort en del av hans damage.

Men vi ska inte prata allt för mycket om gamla patchar utan titta på den nyaste som för tillfällte är 9.12.

Reworks patch 9.12

Riot omarbetar champions som inte riktigt passar in i spelet på det sätt de önskar och med den här patchen så släpptes en Ryze och en Mordekaiser rework.

Det är många som ibland undrar vad de pysslar med på Riots balance och champion-avdelningar. Likaså undertecknad. Vissa hjältar känns så extremt overpowered att det är omöjligt att förstå hur dessa kan få fortsätta att vara det patch efter patch medan vissa blir nerfade så fort de vinner ett game.

Ryze

Ryze har alltid, eller i alla fall väldigt länge, varit en champion som inte haft så mycket framgång utanför tävlingsscenen. Han har varit för svag early och krävt så mycket farm och levels för att få igång sin scaling ordentligt och därmed bli stark lategame. I tävlingar med duktiga spelare så kommer hans powerspike tidigare och det gör honom mer relevant i spelet.

Han har också varit föremål för en mängd reworks och nu har han hamnat under ritbordet igen.

Det var inte några jättestora förändringar som gjordes den här gången men Riot själva säger att de försöker att minska hans styrkor som gör honom ett självklart val i high elo games och istället göra honom lite enklare att spela och mer välkomnande för mindre erfarna spelare.

Mordekaiser

Här har vi en komplett rework. Mordekaiser är mer eller mindre en helt ny champion med samma namn som en tidigare.

Alla hans abilities är omgjorda och han är ett extremt powerhouse nu. Det är märkligt att Riot låter vissa champions vara så extremt dominanta. Vi har till exempel Yorick och Tahm Kench som båda har varit extremt starka top lane. Nästan ingen har kunnat duellera mot dem top och de har varit extremt överlägsna. Mordekaiser har nu tagit över den rollen. Hans extrema damage kombinerat med en orimlig tankighet och hans sjuka heal gör att ingen kan spöa honom 1on1 om han inte klantar sig extremt mycket.

Det kommer väl nerfs de 2-3 nästkommande patcharna för att balansera upp honom. För som det är nu så är han inte hälsosam för spelet.

Det är inte kul att möta gubbar där man inte har någon chans att vinna i lane genom att spela bättre utan att man åker på stryk bara för att Riots balance team har druckit grogg till lunchen.

Sylas

Sylas är en av spelets nyaste hjältar som också varit ett extremt powerhouse. En sån champ som det inte går att slåss mot 1on1 eller knappt 2on1 just för att han har så extremt hög damage, låga cooldowns, en sköld och en stark heal.

Även han blir nerfad den här patchen. Shielden tas bort och de tar bort lite av hans damage. Han är är var Mordekaiser kommer vara om några veckor. Sylas har fått utstå nerfs nästan varenda patch sedan release och ändå är han fortfarande en av de starkaste gubbarna.

Andra förändringar

Utöver dessa balance changes så har det inte hänt så mycket i spelet. Det är ett par andra champs som blivit något försvagade för att bättre passa in i spelet och inte vara så dominanta.

I patch 9.9 så togs Hunter’s Potion bort från spelet och i 9.12 så gjordes en liten nerf till corrupting potion.

Om det är bra eller inte kan jag inte riktigt bestämma mig för men det är inte en allt för stor förändring så det kommer antagligen inte påverka allt för mycket. Inte om man jämför med hur stor påverkan Irelia, Aatrox, Mordekaiser, Master Yi, Zed, Yasuo och några andra extremt overpowered champions har i dagsläget.

Aja, vi får se vad som bjuds på i nästa patch. Återkommer när den är släppt!

Comments are closed.